Lopen, lopen, langs de Méditerranée! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu Lopen, lopen, langs de Méditerranée! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu

Lopen, lopen, langs de Méditerranée!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg

29 April 2008 | Frankrijk, Marseille

Bonsoir!
Even nog een berichtje voor ik morgen naar Avignon ga, en om de eerste foto's te plaatsen!
Maandag ben ik 's ochtends op pad gegaan voor een kortingskaart voor de trein. Voor maar 49,- krijg ik dan maar liefst 60% korting op alle treinreizen binnen Frankrijk! Dat is beter dan in Nederland zou ik denken! En aangezien ik m al met mn terugreis eruit zal hebben, hoefde ik niet echt na te denken ;) Marseille is echt een enorme stad met té veel auto's! Groen licht is geen garantie voor een veilige oversteek, vaak kun je zelfs beter bij rood gaan, want het verkeer staat om de haverklap zo muurvast dat je je er veilig doorheen kunt manoeuvreren. Verspreid door de stad liggen overal prachtige parken, waar de stedeling zijn toevlucht zoekt. De Fransen zijn ook ontzettend sportief, je ziet ze overal hardlopen, sit-ups doen, en op elk pleintje dat je maar ziet zijn jongens aan het voetballen. En om de hoek van het appartement spelen de mannen uit de wijk natuurlijk een potje pétanque (jeu de boules)! :)
Maandagmiddag ben ik met Elodie meegegaan naar college, wel zo leuk om ook even te zien! Het verschilde eigenlijk niet zo heel erg van hoe t er in Leiden aan toe gaat, alleen geven de studenten allemaal direct antwoord als de prof iets vraagt ;) Bovendien praatte de prof doodleuk 2 uur aan elkaar, moesten ze de Leidse studentjes eens voorschotelen, die beginnen na 50 min al te pruttelen :) Twee (en dus 4 uur) colleges gevolgd, een over "L'adaptation de la biologie moléculaire à la médicine" (even mn kennis over PCR weer opgefrist..) en over "La composition corporelle & Les Vitamins". Was wel erg handig om hier en daar weer wat Franse medische terminologie op te doen!
Elodie ging erna badmintonnen, en ik ben daarna boodschapjes gaan doen. Leuk om weer al die dingen te zien die ik vorig jaar met Cycletours 100x heb ingeslagen ;) Verder een rustig avondje gehad.
Vandaag heb ik een grote tocht gemaakt door Marseille. Elodie had me namelijk een mooie route aanbevolen. Half baguette-tje, litertje water en een appel in de tas en gaan met die banaan! Dwars door de stad heen, naar de Vieux Port, waar t stikt van de toeristen, en toen richting de zee. Langs de kust loopt hier namelijk een prachtig pad, waar ook weer ontzettend veel Fransen gaan joggen... Erg mooie uitzichten over de zee en over de stad, en langs de route kom je allerlei parken, haventjes en stranden tegen. Onderweg ben ik ook voor de tweede keer (op mn eerste avond hier in het donker gezien..) de berg naar de Notre Dame de la Garde beklommen. Deze grote kerk met enorm gouden Mariabeeld erbovenop kun je bijna overal in de stad zien liggen, en je hebt er een panorama van 360 graden over de stad. Wel een redelijke uitputtingsslag om boven te komen (de dikke Amerikanen gaan allemaal met zo'n vreselijk toeristentreintje naar boven..), maar het is de moeite waard!
Daarna heb ik mn tocht langs de kust vervolgd, tot ik uiteindelijk bij het grote park kwam dat Elodie me had aanbevolen. Hier ben ik even neergestreken en daarna dwars door de stad, met een uitstapje naar Le Corbusier voor Anouk, weer terug naar de Rue d'Alger! Ik was dus zo rond 18H00 bij de grote Avenues en Boulevards in de stad, en jemig, wat staat t verkeer daar vast! Je bent te voet echt 10x sneller. Het was vandaag nog niet eens zo heel heet, net boven de 20 graden, maar ik ben er toch in geslaagd om te verbranden.. De zeewind heeft me een beetje doen vergeten dat de zon hier best al sterk is..raah ;)
Elodie is nu handballen ("'andbol" ;) ), zij is misschien nog wel sportiever dan de gemiddelde Fransman.. Ik maak er verder maar een rustig avondje van, ben toch een uurtje of 7 op de been geweest. Morgen ga ik dan eindelijk écht proberen een Franse SIM te vinden en eens uitpluizen wat ik in Avignon allemaal wil zien! Ben benieuwd hoe dat zal gaan, als heel veel mensen tegelijk praten is t nog wat gecompliceerder om alles te kunnen volgen. Maaar ik kan al aardig kletsen in het Frans, dat is toch echt een heel ander kunstje dan een brood bestellen, dus het is erg leerzaam om hier bij Elodie in huis te zitten! Morgenavond lekker voor een paar dagen naar Avignon (ook haar ouders zijn erg sportief, volgens Elodie, dus de wandelschoenen gaan maar mee denk ik ;)), en dan maandag gaan we doen waarvoor ik gekomen ben: m'n stage begint!! Ik weet nog vrij weinig, maar ik ben erg benieuwd wat ik allemaal moet gaan doen. Elodie heeft als 3e jaars namelijk al ontzéttend veel gedaan, een rectaal toucher is niks nieuws voor ze, zal ik maar zeggen..We zullen zien wat ze bij gynéco van mij verwachten ;) Het is wel erg prettig om hier al een weekje te zijn, voel me al aardig op mn plek, heb t gevoel alsof ik al twee weken hier ben! M'n Lonely Planet maakt me in ieder geval duidelijk dat ik geen problemen zal hebben om mn vrije tijd in te vullen! Dankje voor jullie reacties en à la semaine prochaine!
xx
Nadine.

  • 30 April 2008 - 10:57

    Debbie:

    Dat ziet er mooi uit zeg, Marseille! Ik had ook helemaal geen beeld bij die stad. Ook hele andere verhalen dan die van Lein, haha, een stuk minder 'eng'. Wist ook niet dat die Fransen zo sportief waren en supergemotiveerd in college. Maar goed, ook al heb je nog niet zoveel praktijkervaring, ik denk dat jij prima mee kunt met de Franse studenten. Je hebt er in Nederland ten slotte hard genoeg voor gewerkt. Veel plezier in Avignon en ik ben benieuwd naar je eerste Gyn ervaringen. (ps: super dat je al op de foto staat met m'n shirt!)

    Kus
    Deb

  • 05 Mei 2008 - 09:03

    Marjolein:

    Nadine!
    Wat een mooi verhaal, en je hebt het goed naar je zin zo te lezen! En Le Saint Marfan is ook briljant. Mijn oBIJsitas is al beroemd onder de indonesiers, incl het verhaal erachter!
    Geniet ervan, hoop dat je een leuke dag op de gyneco hebt gehad vandaag.
    xxx Mar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Actief sinds 19 April 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 11957

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: