BP, KS, en waar we het allemaal voor doen! - Reisverslag uit Athene, Griekenland van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu BP, KS, en waar we het allemaal voor doen! - Reisverslag uit Athene, Griekenland van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu

BP, KS, en waar we het allemaal voor doen!

Door: Nadine

08 Augustus 2008 | Griekenland, Athene

Kalimera!

Tijd voor een update vanuit zinderend heet Zakynthos! Weet niet precies hoe warm 't hier is, maar zou me niks verbazen als we regelmatig boven de 35 graden uitkomen. Heb er inmiddels een paar dagen op zitten en een groot deel van de werkzaamheden al mee kunnen maken. Omdat we hier nu met z'n zessen zijn, draaien we meestal één shift per dag. De groep meiden is heel gezellig, veel verschillende typjes bij elkaar, maar over 't algemeen veel vrolijkheid :) Naast mij is er Emma (UK), die ook 4 weken blijft, de rest is er voor 2 weken, of is er al langer en gaat dus voor mij weer weg. Er zijn nog twee Amerikaanse meisjes, Olivia (upstate New York) en Lele (Maryland), een Iers meisje, Michelle, en Sam(antha) uit Australië. Emma is het jonkie van 19, de rest is allemaal begin-mid twintig. We kunnen in ieder geval aardig functioneren hier in huis met z'n allen: ruimte zat! Zondag komen twee nieuwe meisjes aan, maar Sam gaat ook al bijna weg, dus ons aantal blijft steeds zo rond 6-7 hangen.
En dan het werk! We zijn hier via Global Vision International, maar werken hier direct voor Archelon, the Sea Turtle Protection Society of Greece (jullie hebben misschien de button op m'n tas wel eens gezien ;)) Wij zijn een beetje de luxedieren van Archelon, aangezien wij hier in dit heerlijke huis zitten. Er is namelijk ook een Basecamp, waar zo'n 60 andere vrijwilligers zitten. Basecamp is één grote puinzooi met maar 2 toiletten en 2 douches, waar iedere avond flink gefeest wordt en overdag maar wat rondgehangen. Toch blij dat ik hier zit ;)
Heb deze week al een aantal shifts gedraaid. De eerste twee dagen steeds van 14.00-18.00, en gisteren van 10.00-14.00. Dat zijn Beach Patrol/Kiosk shifts. Je doet zo'n shift samen, en je werkt ieder 2 uur op het strand en 2 uur in de Kiosk. Beach patrol is vrij uitputtend in de hete middagzon, maar ik vind 't prima te doen. We zijn vooral bezig met mensen vragen om hun parasol weg te halen waar die niet mogen staan, zich niet in te smeren met de klei die hier gevonden wordt en ze weg te houden van de delen van het strand met nesten. Je loopt het strand zo een aantal keer heen en weer. Je krijgt ook ontzettend veel vragen over vanalles en nog wat, dat maakt het wel weer leuk. We hebben een kleine stoomcursus gehad in Turtlefacts :) De kiosk is ons informatiecentrum waar we allerlei merchandise verkopen en mensen een schildpadje kunnen adopteren enzo. Je verkoopt wat en geeft informatie en houdt de voorraden bij enzo. Soms is 't druk en soms kun je wat lezen of uitrusten van je Beach Patrol.
Er zijn ook avondshifts en soms moet je een slideshow doen in hotels, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. Als er een Catamaran Cruise is, mag daar ook altijd een vrijwilliger mee, dus dat ga ik vrijwel zeker ook nog doen. Deze week zijn we ook nog naar een feest op Basecamp geweest en naar een feestavond van het National Marine Park, dus er blijft vanalles te doen. Vanmorgen heb ik mijn eerste Morning Survey gedaan, wat ik echt het gaafst vind. Night surveys worden nu niet meer gedaan, omdat het echte Hatchling seizoen begonnen is, en iedere nacht ontzettend veel hatchlings naar boven komen. We zouden ze te veel storen als je dan op het strand bent. Bovendien komen er nu nog maar weinig moeders eieren leggen. Morning survey begint om 06.00 uur, en dan ga je zoeken naar sporen van moeders en hatchlings. We hebben nu 44 nesten op Gerakas Beach, dus er gebeurt genoeg. Vanochtend had ik echt mazzel! Eerst hebben we nog een moederspoor gezien met dus een nieuw nest, en als extra beloning twee hatchlings! De meeste komen 's nachts, maar 's ochtends willen ze ook nog wel eens tevoorschijn komen. Ze waren uit twee verschillende nestjes. Eén marcheerde vrolijk zelf naar de zee, de andere was wat zwak en hebben we moeten helpen. Maar 1 op de 1000 hatchlings redt 't uiteindelijk tot volwassen schildpad, dus wij zijn blij met ieder frummeltje dat de zee bereikt. Ze zijn zó schattig! :) Weet je weer even waarvoor je de andere werkzaamheden doet! Ben net nog even terug in bed gecrasht en ga zo naar 't zwembad. Ze hebben hier overal barretjes met een zwembad erbij, erg lekker. De zee is ook maar 20 minuutjes lopen, maar af en toe is 't wel lekker om eens niet onder 't zand te zitten ;) M'n morning shift was de enige voor vandaag, dus ik kan de rest van de dag lekker relaxen! 'T is zo slecht nog niet om hier een maandje te zitten ;)
Groetjes aan iedereen die hard aan het werk is in Nederland, en ik laat weer van me horen!

xx
Nadine

• 08 Augustus 2008 - 11:05

Marjolein:

Wat kleeeiiin, wat schattig!!!! En het klinkt als een prima werk-vakantie, met lekker veel vrije tijd en toch ook wat luxe!
    Leuk die verhalen, zeker als je moet wachten op beoordelingen bijvoorbeeld.. ;)
    Veel plezier!
    xx Mar

ps. volgens mij is je bruine kleurtje al weer aardig bijgewerkt! ;) :D

• 10 Augustus 2008 - 14:45

Mirjam:

He Nadine,

Geweldig zeg! Wat een lieve beestjes zijn het toch! Leuk dat het werk toch redelijk afwisselend is. Fijn ook dat je een goede verblijfsplek hebt. Ik heb het erg naar mijn zin bij de gyn. Nog een week gyn en dan naar de verloskunde voor 4 weken en daarna lekker vakantie!
    Geniet van het land, van de mensen en natuurlijk van de schildpadden!

X Mir

• 11 Augustus 2008 - 15:38

Debbie:

Wat een hummeltjes zeg, ben helemaal vertederd en dat alleen maar van een foto. Goed om te horen dat je in ieder geval niet helemaal afgepeigerd thuis zal komen en dat je er prima naast vakantie kan vieren. Wat vind je nou leuker: dit of Cycle Tours? Geniet nog even!

Kus
    Debb

• 19 Augustus 2008 - 12:41

Marjolein:

Hee Nadine!
    We hebben al lang niks van je gehoord, je hebt het vast heeeeel erg naar je zin en lekker druk, zodat je helemaal geen tijd hebt om ons jaloers te maken met je mooie verhalen.
    Toch hier een kleine smeekbede..: wanneer komt er weer een update? ;)
    Ben zo benieuwd hoe je het hebt en wat je allemaal doet en gedaan hebt.
    Tot snel!
    xxx Mar