Les dernières journées à Marseille! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu Les dernières journées à Marseille! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu

Les dernières journées à Marseille!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg

07 Juni 2008 | Frankrijk, Marseille

Coucou!
Zo goed als zeker mijn laatste bericht vanuit Marseille! Afgelopen week heb ik nog een aantal mooie uitstapjes gemaakt: zondag zijn we naar de eerste Calanques gelopen vanuit de stad. We hebben ook deze week weer de huurfietsen, dus daarmee kwamen we al een heel eind! Stuk leuker dan in zo’n muffe bus stappen. Maandagochtend ben ik ’s ochtends vroeg naar Nîmes gegaan! Uiteraard waren er manifestations, dus vertrok de trein bijna een uur later, leve de opstandige Fransen..! ;) Vanuit Nîmes heb ik ook de Pont du Gard bezocht, het beroemde Romeinse aquaduct: indrukwekkend! Helaas was het na het middaguur erg slecht weer, regenregenregen en flink onweer.. Maar dat mocht de pret van het toerist uithangen nog niet drukken. In Marseille bleek het maandag wel schitterend weer te zijn geweest, en gelukkig heeft zich dat doorgezet tot verder deze week! Dinsdag en woensdag was het heerlijk zonnig en warm, dus zijn we lekker naar zandstrandjes en rotsstrandjes aan zee geweest en ook gewoon lekker hier aan het zwembad bij het internat. Eén van de Libanese studentes ging dinsdagmiddag weg uit Marseille, en vanaf dinsdagavond had ik haar kamertje in een studentencomplex tegenover de faculteit. Wel lekker om nog even een eigen kamer te hebben, met internet en een eigen wastafeltje en magnetron. Ga wel nog steeds eten op het internat, daar kom ik altijd wel weer bekenden tegen, dus dat is wel zo gezellig! Donderdag lekker aan het zwembad gelegen en ’s avonds zijn de broer en ouders van Andrea gearriveerd. Christian, de Libanese IFSMA-student die naast Andrea ‘woont’, is voor een weekend naar Parijs, dus kan de familie allemaal in het internat terecht. Het is wel grappig, de Libanezen komen echt om Frankrijk te zien, ze beschouwen de stage gewoon als een handige manier om accommodatie te regelen, want zij kunnen eigenlijk ieder jaar wel gaan. De meesten gaan niet eens naar het lab of het ziekenhuis, ze vonden mij heel ijverig! Ze gaan alleen niet alleen de Provence bekijken, maar willen dus ook Parijs zien, en meteen de hele Côte d’Azur, en eigenlijk ook wel Barcelona ;) Ze zijn in ieder geval erg aardig en heel geïnteresseerd in hoe ’t er in onze landjes aan toe gaat.
Voor gisteren hadden we gepland om naar de Calanques te gaan, maar helaas werkte het weer wéér niet mee: het was net iets te bewolkt om het erop te wagen. Bij slecht weer worden de paden namelijk afgesloten, dan is het te gevaarlijk. In plaats daarvan hebben we een enórme rondrit gemaakt. De ouders van Andrea lijken heel aardig, probleem is alleen dat ze echt alleen Slowaaks spreken, Engels en Duits slechts een paar woordjes. Communicatie is dus onmogelijk, Andrea moet als tolk fungeren ;) Gelukkig spreekt haar broer ook goed Engels, dus dat gaat prima. Eerst naar Aix-en-Provence geweest, en toen een zwier door Parc Naturel Regional du Luberon gemaakt: langs allerlei leuke dorpjes (Cadenet, Lourmarin, Buoux, Apt, Rousillon, Gordes..) op heuveltoppen met schitterende vergezichten en langs een beroemde abdij (Abbaye Notre Dame de Sénanque) tussen de lavendelvelden, die helaas nog niet in bloei staan. Voordeel is wel dat er nu ook nog niet zoveel toeristen zijn. De ouders van Andrea vergapen zich wel aan alle typisch toeristische dingen, wel komisch om te zien. Ze kopen precies de flessen wijn en de zakjes lavendel die in van die toeristenfuiken verkocht worden ;) Maar ze lijken ’t naar hun zin te hebben, en daar gaat ’t om. Door deze tocht met de auto in ieder geval dingen kunnen zien die ik met het openbaar vervoer voor onmogelijk had gehouden, dus weer mooi meegenomen! De wagenziekte op de slingerende bergweggetjes neem ik dan maar voor lief.. ;)
Helaas komt vandaag de student terug die op de kamer ik Galinat woont, dus heb ik een hotel geregeld in Marseille. Logeer nu ook alweer zolang heen en weer dat ik ’t niet echt kan maken om weer bij iemand in het internat te crashen (kamer van Andrea is propvol met familie), hoewel onder andere Thomas wel zo aardig was om het aan te bieden. Het is het Etap Hotel Timone, dus dichtbij La Timone en dus het internat! Ben nu al 6 weken hier en heb naast m’n stagebijdrage nog niks aan accommodatie hoeven uit te geven, dus zo slecht heb ik het tot nu toe nog niet gedaan ;)
Nog twee nachtjes hier en maandag ga ik dan echt weg uit Marseille en neem ik de trein naar Nice! Het zal raar zijn om hier weg te gaan, heb inmiddels echt het gevoel dat ik thuiskom als ik vanaf het treinstation over de stad uitkijk na een dagtripje... Maar het is wel ook zo dat ik nu vrijwel alles gezien heb hier in de omgeving, en het tijd wordt voor iets nieuws! We proberen we nog een kleine samenkomst te regelen met onze internat-vrienden, die ik dus niet meer ga zien vanaf dinsdag :( Ze zijn er toch een beetje bij gaan horen inmiddels. Maargoed, er ligt nog veel meer leuks in het verschiet! Zaterdag de 14e ga ik namelijk naar Italië! Ik neem vanuit Nice de trein naar Genua, en daar tref ik Andrea en Daniele, een vriend van Andrea uit Milaan. Andrea gaat in de tussentijd nog wat met haar ouders reizen richting Côte d’Azur en dus Milaan. Daarna hebben we inmiddels al een hotelreservering in Castiglione della Pescaia, een stukje ten zuiden van Livorno, voor 3 dagen. Vanuit daar kunnen we namelijk veel plekken bezichtigen. En daarna zakken we nog verder zuidwaarts voor 2 dagen Rome! Beetje kort misschien, maar daar zeg ik toch geen nee tegen! :) Vervolgens staat voor 20, 21 en 22 juni Florence op het programma, en Andrea heeft op 23 juni haar vlucht terug naar Praag vanuit Milaan. Ben inmiddels druk met Deb aan het mailen om dan vanuit Florence de trein naar Zagreb te nemen, maar dat kan nog even niet definitief vastgelegd worden. Als het wel lukt, neem ik waarschijnlijk de 27e de trein terug naar Nederland! Die gaat dan via Oostenrijk en Duitsland, dus dan heb ik een hele Europa-toer gemaakt :D Zo niet, dan kom ik vanuit Italië naar huis. Inmiddels hebben de plannen dus al heel wat meer vorm, maar ik zal jullie zeker op de hoogte houden van alle verdere details!
Ben overigens ook ingedeeld voor mijn co-schappen! Had startperiode week 41-45, maar heb een meisje gevonden om mee te ruilen, zodat ik als het goed is week 39-43 krijg. Dan heb ik toch de eerste datum van deze indelingsronde te pakken! (22 september – 6 oktober – 20 oktober) Weet nu wel zeker dat ik mijn wetenschapsstage ná mijn co-schappen ga doen, want ik heb sowieso te weinig tijd om ‘m ervoor te doen. Vind vast wel iets nuttigs om in te de tussentijd te gaan doen!
Vandaag gaan we misschien wel nog naar de Calanques, zou heerlijk zijn om nog een laatste keer te zien! Nog even Marseille en omgeving goed opsnuiven in mijn laatste daagjes!
Vind het heel leuk om jullie reacties te lezen! In mijn hostel in Nice heb ik als het goed is ook internettoegang, dus blijf gerust reageren en mailen!

Gros bisous,
Nadine.

  • 07 Juni 2008 - 14:59

    Tim:

    Hey, klinkt zeker niet verkeerd aldaar...goed om te horen dat alles toch nog redelijk soepel loopt in dat merkwaardige Frankrijk, was Charlotte toch eenvoudiger vreemd genoeg:)

    Nog een paar avontuurlijke weken toe gewenst in elk geval

  • 10 Juni 2008 - 07:57

    Marjolein:

    Hee Nadine!
    Jij plaatst zo snel berichten dat ik heel wat te lezen had nu. Maar het klinkt weer helemaal geweldig! Gaaf hoor, Italie erbij! En ik hoop echt dat jij en Deb mekaar nog gaan zien in Zagreb! Supervet natuurlijk!!
    Geniet van je allerlaatste dagen Marseille (nu al om ws) en veel plezier in Nice en L'Italié (ofzo, jij bent er beter in) ;)
    xx Mar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Actief sinds 19 April 2008
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 11972

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: