Obstétrique c'est finie mais le voyage pas encore! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu Obstétrique c'est finie mais le voyage pas encore! - Reisverslag uit Marseille, Frankrijk van nadineinfrankrijk - WaarBenJij.nu

Obstétrique c'est finie mais le voyage pas encore!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg

31 Mei 2008 | Frankrijk, Marseille

Bonsoir à tous!
Ben alweer 5 weken in Marseille! De laatste week van mijn stage zit erop, de kraamkamers waren erg leuk om te zien, al viel er wel wat minder te beleven dan op Urgences. Maar wel interessant om te zien wat er ná de bevalling nog gebeurt. Een bevalling of keizersnede laat behoorlijke sporen na in het lichaam van de vrouwen: veel wondverzorging en pijnstilling dus. En daarnaast natuurlijk de baby’s: van mollige spekbuikjes tot de meeste fragiele kindjes met een haast doorzichtig huidje. De moeders sjezen de hele dag met de kinders in een rijdbaar bedje over de afdeling, wel een komisch sfeertje. Na woensdag vond ik eigenlijk dat ik alles gezien had dat ik wilde zien en ik heb toen dan ook besloten dat ik klaar was ;) Ik heb een goede indruk gekregen van Obstetrie, door mijn eigen regelwerk heb ik er toch een mooi geheel van weten te maken! Ik kan alleen weinig aanbevelingen doen voor de IFMSA, want mijn contactpersoon heeft zich voor 0,0% voor mij ingezet, heb haar zelfs niet ontmoet, en als ik haar een mailtje stuurde, wimpelde ze me snel af. De IFMSA in Frankrijk staat als redelijk chaotisch bekend, en dat kan ik dus wel beamen. Ze hebben geregeld dat ik bij Elodie kon logeren en denk ik ook dat ik naar Obstétrie kon, hoewel ze daar dus niks van mijn stage afwisten.. Gelukkig kan ik mezelf aardig redden en heb ik er nog wat van gemaakt! ;)
Ben aardig teleurgesteld in Elodie deze laatste twee weken, zodra haar tentamens begonnen waren was ze onuitstaanbaar. Ze kon er niet goed tegen dat ik geen vaste planning had maar gewoon af en toe kwam binnenvallen en ook ’s avonds laat thuiskwam. Ik ‘mocht’ zelfs niet meer na 22.30 uur thuiskomen, wat dus tot gevolg gehad heeft dat ik vrijwel alle dagen op het internat op de kamer van Andrea gelogeerd heb :) Gelukkig is dat mogelijk en is het nog gezellig ook! Langer blijven was ook absoluut geen optie, dus ik ben sinds gisteravond weg uit het appartement van Elodie en zit voorlopig even op het internat. Het is lekker ongecompliceerd hier, kan het met Andrea nog steeds goed vinden, al is het wel jammer dat ik nu minder Frans praat! Stage is immers afgelopen en met Andrea praat ik Engels.. Máár mijn niveau is in de eerste maand al flink gestegen en dat neemt niemand me meer af!
Het weer is nogal wisselvallig de laatste weken. Af en toe komt de zon wel en kunnen we even naar het zwembad, maar het grootste deel van de tijd is er een wolkendek. Het is verder wel niet koud, ’s middags steeds zo tegen de 25 graden, dus het is nog steeds heel aangenaam om tripjes te maken! Heb deze week even een inhaalslag gemaakt door de trein te pakken naar allerlei plaatsen in de Provence. Andrea heeft namelijk al veel bezocht vóórdat ik hierheen kwam (ze is hier sinds begin april), en voor een Slowaakse is het hier in Frankrijk erg duur, dus zomaar twee keer ergens heen is niet echt een optie. Dinsdag ben ik naar Salon-de-Provence geweest, en gisteren naar Orange, Avignon en Arles. Maandag heb ik nog een tripje naar Nîmes gepland staan. Het is grappig om in al die plaatsjes zoveel toeristen tegen te komen, want hier in Marseille leef ik meer tussen de studenten en researchers, dus zie ik lang niet zoveel toeristen! Wel heerlijk om even zelf fulltime de toerist uit te hangen en te genieten van al die gezellig stadjes! Aangezien ik al 5 weken geen kamer voor mezelf heb, vind ik het ook helemaal niet erg om even alleen eropuit te trekken.
Woensdagavond zijn we naar een gratis concert in de Vieux Port geweest! We waren samen met de kluit Libanezen, dus dat betekent wel wat extra tijd inplannen (ze zijn echt traaag;)), maar ook heel gezellig! Het voorprogramma was Martin Solveig, kende ‘m niet, maar was lekker swingend. Hoofdact was Maroon 5, behoorlijk grote act voor een gratis evenement! Niet mijn absoluut favoriete band, maar goed genoeg voor een leuke avond!
Vanavond organiseren de Belgen hier op het internat een bbq, dus daar kunnen we nog even langsgaan. Zij maken wel lange dagen in het ziekenhuis (zijn een co-schap aan het doen hier), dus we zien ze niet meer zo heel veel. Maar zo af en toe wel goed voor wat gezelligheid!;) Morgen gaan we misschien nog naar de Calanques en volgende week komen de ouders en broer van Andrea naar Marseille. Zij gaan richting Côte d’Azur reizen, en ik ga in ieder geval voor een aantal dagtripjes met hen mee. De planning is daarna om vanaf ongeveer 14 juni met Andrea naar Italië te gaan, een vriend van haar uit Milaan heeft haar uitgenodigd. Geloof dat in ieder geval Florence en Ferrara op het programma staan, en misschien ook Rome, dus als ’t even meezit ga ik nog veel zien! Italianen zijn alleen niet zo geschikt om snel iets mee te regelen, dus de bevestiging van de plannen gaat wat traag ;) We zullen zien! Als ’t niet lukt, neem ik gewoon de trein naar een ander mooi plekje ;) Zodra de plannen vaststaan, zal ik ’t jullie laten weten. Zolang ik nog op het internat ben, heb ik in ieder geval de beschikking over internet, weet niet of ik daarna nog gemakkelijk een update kan geven.
Misschien kan ik ook nog wel richting Kroatië, dus Deb, als je aangekomen bent, moet je me maar laten weten of je denkt dat het mogelijk is dat ik langskom! Dat zou dan eind juni mogelijk zijn. Momenteel is nog niets echt vastgelegd, dus ik ben flexibel! Vind het heerlijk om eens niet zo geleefd te worden en lekker in alle vrijheid te genieten van Frankrijk! Het is echt een unieke ervaring om hier voor langere tijd te zijn, en ik hoop dan ook nog een paar weekjes te blijven reizen.
Clovers, bedankt voor jullie reacties en veel succes met co-schappen & stages en Mar een goede reis naar huis! Jullie horen van me!;)

Bisous,

Nadine.

P.S. Foto-updates nog steeds op:
http://www.flickr.com/photos/26357069@N05/

  • 01 Juni 2008 - 20:53

    Mirjam:

    Hey Nadine,

    Lekker dat je stage erop zit en je het idee hebt dat je een goed beeld van de Obstetrie hebt gekregen! Leuke plannen om nog naar Italie en misschien Kroatie te gaan.
    Ik had gisteren de afstudeerborrel van mijn zus, was erg leuk! Geniet van je vakantie, dat doe ik ook nog een weekje!
    Tot je volgende bericht, Liefs Mir

  • 02 Juni 2008 - 09:59

    Marjolein:

    Hee Nadine!
    Jammer van de IFMSA en Elodie, maar gelukkig laat je je niet op je kop zitten en heb je het toch super naar je zin! Gaaf hoor.
    Ik ben inmiddels weer in Nederland, goeie reis gehad en de jetlag valt mee. Ben benieuwd naar je verhalen! Begin op 14 juli met mijn co-schappen dus heb ook nog 6 weken vrij. Maar ga de vierdaagse van Apeldoorn lopen (8 juli) dus heb nog wel wat te doen (trainen.. trainen..)
    Veel plezier nog, ben benieuwd of je website straks nadineinitalie wordt! Houdt ons op de hoogte, dat vind ik leuk!

    xx Mar

  • 05 Juni 2008 - 12:31

    Debbie:

    He Nadine. Das weer even geleden. Ik heb nog al wat moeite met de tijd en de plaats te vinden om op internet te gaan. Maar ik wilde even melden dat je van harte welkom bent in het warme, zonnige, schitterende Kroatie!!! Een van de exchangestudenten is frans, dus ook hier kun je nog even doorbabbelen in het frans :) Lijkt me superleuk als je langskoopt (het is hier ook niet zo duur, das een meevaller). Laat het me maar weten. Ik stuur nog een smsje met mijn Kroatie nummer.

    Kus
    Deb

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marseille

Actief sinds 19 April 2008
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 11965

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: